dimecres, 20 de juny del 2012

De Costur al Castell, tornant per La Foia i Mas de Quadrat.

Costur - Castell de l'Alcalaten - Riu Alcora - La Foia - La Paridera - Mas de Quadrat - El Cabeço - Costur

La ruta d'avuí ens porta a donar una volteta per el Castell de l'Alcalatén, La Foia i tornar creuant el pla del Vinyé fins a La Paridera aprofitant un tros del PR-CV 341 fins al Mas de Quadrat on baixarem per el Collao i acabarem per el Cabeço i Costur.

Sortint des de la "Punta de la Creu" agafant el camí de la Sotarranya per enllaçar amb el Camí de Mormirà fins arribar a l'encreuament de la Mina de Cabres (ED50 30 73968 44442686),  el camí que duu al peu de l'Ermita del Salvador  i el tercer camí que ens portarà a un sender fins just dalt del Castell, el primer i el tercer senyalats amb PR.

Camí de la Sotarranya des de la Punta de la Creu
El primer camí, a la dreta, que ja el vam fer anteriorment, forma part delPR-CV 120 i 357 i baixa fins la Mina de Cabres i fins la Foia. El segon camí, al mig, és un sender sense marcar que baixa per el Mormirà fins a les voltes que pujen a l'Ermita de Sant Salvador. Aquest segon sender el farem un dia d'aquests, doncs, tot i que està bastant trillat per les motos, és molt maco de fer i, per als amants de les curses, un bon lloc per a entrenar. El tercer, el que seguirem, surt per una pista a l'esquerra que puja i arriba fins darrere del Castell de l'Alcalatén.

Encreuament dels 3 camins - Agafem pista a l'esquerra
L'Alcora
Vista del Castell de l'Alcalaten des del sender

Seguint el camí de l'esquerra doncs seguirem pujant fins arribar a un sender molt fàcil de fer i amb unes vistes de l'Alcora i voltants molt bones fins al Castell. Un cop allà baixarem fins l'Ermita i, deixant ja els PR la pista que va donant voltes cap avall, seguint-la fins quasi arribar a la carretera. Un cop allà, a l'entrador de la carretera del Mormirà i el Castell, tornarem a agafar el PR-CV 357 vorejant una mica la carretera, passant per un sender una mica ocult i amb necessitat ja de neteja i a l'esquerra pujarem ja fins la carretera CV-190, la qual creuarem i agafarem la pista que surt just enfront.

Castell de l'Alcalaten i Ermita de Sant Salvador
   A partir d'aquí seguint el PR baixarem fins al riu Alcora seguint primer el camí i després el sender que pasa per el costat de la sèquia. Un cop al riu deixarem el PR-CV 357 per agafar el PR-CV 120, per la dreta cap a La Foia, pujant per una zona amb uns quants magraners i horta.
Riu Alcora i al fons el pantano

Esglesia de La Foia

Flor del magraner

Un cop passem La Foia per dins, sortirem per la part del camp de "futbito" i, en teoria, agafarem el sender que s'endinsa per el riu un altre cop, passant per baix la carretera, continuant per el riu fins sortir a la pista que puja per el Vinyé fins arribar a "La Paridera", ja en terres figuerolenques.. I dic en teoria per que aquí ens vam equivocar i vam continuar recte, passant per la pista de baix de la fàbrica de taulells, es a dir per el costat esquerre del riu en la nostra direcció de marxa en comptes de per la dreta fins trobar-nos la bifurcació de la pista que abans he comentat. Seguint per la pista i poc abans d'arribar al peu de les montanyes, girarem  per una pista a l'esquerra i pocs metres més endavant, després dun gir de 90º a la dreta, seguirem fins l'esmentada "La Paridera" (ED50 30737786 4446113) on enllaçarem amb la PR-CV 341.
Encaminant-nos cap a "La Paridera"
Pujant per el Sender del PR-CV 341
   Un cop a "La Paridera" i d'una parada per esmorzar, comencem a pujar per la pujada i no pararem, seguint les marques de PR, fins arribar a la Bassa del Compte d'Aranda i continuarem fins al Mas de Quadrat. Un cop allà, deixant el PR, agafarem el sender de l'esquerra per baixar fins al Collao, pujant per el Pas del Cabeço i el Camí del Collao a la falda del Cabeço al final de la pista, on agafarem el sender que puja fins al Cabeço.

Vista de la Trahuanta (o Penya Roja) des del Mas de Quadrat
Refugi a un costat del Pas del Cabeço.
Crida l'atenció la gran llosa de la dreta que fa de paret.
    Un cop al Cabeço, marcat el punt més alt per una placa dels SL, i per al que vulgui, pot anar a buscar el Vèrtex Geodèsic del mateix nom ubicat una mica més a l'esquerra d'on passa el sender. També, una mica més abaix, aquest cop a la part dreta del sender, podem trobar, ja molt tapat per la vegetació a causa de l'incendi de l'any 2007, els vestigis d'un antic forn de calç, quedant tot just el forat i algunes pedres del mur.
Vista del vèrtex, que comença a estar cobert per l'argilaga i coscoll
Alçat del Vèrtex

Continuem doncs baixant per el sender i ja tenint a vistes el pla de la Fosantxa i els pous de Costur, els quals remontarem fins arribar per la part de dalt de Costur. Podem creuar Costur fins arribar a la carretera.

Us deixo l'enllaç de l'album complet: