dilluns, 16 d’abril del 2012

Vèrtex Geodèsic - Sabinar (Costur)

Hola a tothom!

   Començo amb aquest "totxo" inicial, introduint una mica el tema dels Vèrtex Geodèsics i anomenant de passada on aconseguir els mapes, a part de la petita ruta fins un vèrtex força desconegut (i bastant inaccessible).

Primer de tot, què és un vèrtex geodèsic? (Font: Dr. Javier Colomo, geògraf)
    Un vèrtex geodèsic és una senyal que indica la posició geogràfica exacta i que forma part d'una xarxa de triangles amb altres vèrtex geodèsics. Els vèrtex estan localitzats en llocs alts i amb visibilitat per a poder veure altres punts i s'han fet servir per a crear la cartografia topogràfica d'un país triangulant entre ells per poder determinar la posició exacta de cada vèrtex (en el nostre cas per crear els mapes cartogràfics MTN50 i MTN25 que els podeu descarregar a la web del IGN en format digital o el podeu comprar en paper en les "Casa del Mapa" concretament a Castelló n'hi ha una a la plaça de la Pau). En el cas d'Espanya son formats per un cilindre de 120 cm. d'alçada i 30 de diàmetre, amb una base cúbica de formigó i tot el conjunt pintat de blanc. Aquests vèrtex estan dividits en tres grups, de primer ordre (que formen triangles de 30 i 70 kilòmetres de costat), de segon ordre (triangles de 10 i 25 kilòmetres de costat) i tercer ordre (de 5 a 10 kilòmetres de costat) i en els mapes cartogràfics estan representats amb un triangle.
   En aquest enllaç hi ha un llistat de tots els vèrtex existents. Els més coneguts per a nosaltres, els de Costur, potser siguin el del Penyagolosa (059253), el del Cabeço (061607, va quedar visible després de l'incendi de l'Alcalaten) i el del Tossal de la Serra (061596). A Costur en tenim 2: El del Cabeço i el del Sabinar, aquest últim és el que vaig anar a fer-li una visita cap allà Octubre del 2011:

   Bé, aquesta petita ruta serveix per arribar al vèrtex 61605 de la xarxa geodèsica ubicat al pic del Sabinar, el qual està en el barranc del mateix nom a Costur (Castelló), ja que les dades originals de la ressenya publicada aleshores per el Ministeri de Foment era de feia més de 10 anys (el camí indicat per arribar ja no existia) i volia comprovar com estava:


   Sortint de Costur per el "Camí de la Font" (els llavadors) arribem a la "carretera de Vilafamés", creuant-la i entrant a la pista que ens porta cap a la "Bassa Roja", travessant la partida de la "Llosa Blanca" (on es troba el pinar popularment conegut com "El Pinar de René"). Un cop arribem a la "Bassa Roja", creuant-la, ens dirigirem cap a l'interior del "Barranc del Sabinar" seguint la senda que acaba a la Rambla.
  A partir d'aquí es complica una mica ja que no existeix camí ni senda que pugi fins al pic, així doncs vaig decidir arribar fins a la senda d'entrada de la bassa de "La Llaca" (actualment marcada amb 2 fites de pedra) i a partir d'aquí tirar camp a través guiat per el GPS. Mala idea, no ho recomano la travessa és molt dura i vaig necessitar més d'una hora tot just per fer 600 metres, la millor manera d'arribar es fent "trakback" per on vaig sortir. Un cop a dalt vaig comprovar l'estat del vèrtex (força bò) vaig fer unes fotografies i vaig anotar l'estat d'aquest (completament tapat per vegetació). Després vaig tornar seguint la cresta de la montanya de tornada que em va dur fins a un pas que em va permetre creuar el barranc i tornar cap a Costur per el mateix camí.

   A casa ja vaig omplir el formulari per tal d'informar l'estat del vèrtex (canvi de camí, fotografia actualitzada i que ja no te l'horitzó lliure) i sembla que van fer cas, van posar fins hi tot la meva foto:
Nova Ressenya Vèrtex Geodèsic del Sabinar.

Salut!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada